Χειμερινά αθλήματα – Κίνδυνοι και πώς να τους αποφύγουμε

Οι δραστηριότητες στο χιόνι είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για ενασχόληση με την φύση και παράλληλη άσκηση. Ωστόσο ο πάγος και οι χαμηλές θερμοκρασίες εγκυμονούν κινδύνους για το μυοσκελετικό σύστημα ιδιαίτερα αν δεν είμαστε κατάλληλα προετοιμασμένοι.

Όπως όλα τα σπορ που απαιτούν έντονη δράση σε μεταβαλλόμενες συνθήκες έτσι και στα χειμερινά αθλήματα το χιόνι μπορεί να προκαλέσει  ατυχήματα και τραυματισμούς.

Η στατιστική για τα χειμερινά σπορ είναι από τις υψηλότερες σε συχνότητα και σοβαρότητα κινδύνων. To σκι είναι απο τα πιό δημοφιλή χειμερινά σπορ και έχει τα υψηλότερα ποσοστά τραυματισμών. Ακολουθούν το snowboard ,το πατινάζ στον πάγο και τελευταίο σε συχνότητα-σοβαρότητα τραυματισμών τα παιχνίδια με έλκυθρο.

Οι τραυματισμοί ποικίλουν και κυμαίνονται σε σοβαρότητα. Η διαβάθμισή τους όσον αφορά το μυοσκελετικό αρχίζει από απλές κράμπες ή μυϊκές θλάσεις, ακολουθούν τενοντίτιδες,ρήξεις συνδέσμων και μηνίσκων, και καταλήγουμε σε κατάγματα της κνήμης, του ώμου ακόμη και της σπονδυλικής στήλης. Δεν θα πρέπει να παραλείψουμε τις κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις που μπορεί να απειλήσουν την αρτιμέλεια ή ακόμα και την ίδια τη ζώη εάν είναι βαριές.

Για την πρόληψη των τραυματισμών κατά τα χειμερινά αθλήματα καλό θα είναι να τηρούμε τις παρακάτω οδηγίες, σύμφωνα με την Αμερικανική Ακαδημία Ορθοπαιδικών Χειρουργών (AAOS)

  • Ποτέ μην συμμετάσχεις μόνος σε ένα άθλημα το χειμώνα .
  • Να είστε σε καλή φυσική κατάσταση πριν τη συμμετοχή σε χειμερινές δραστηριότητες .
  • Καλή προθέρμανση πριν την άθληση.
  • Φοράτε κατάλληλο προστατευτικό εξοπλισμό (γυαλιά, κράνη και γάντια).
  • Βεβαιωθείτε ότι ο κύριος εξοπλισμός λειτουργεί σωστά πριν από τη χρήση.
  • Να φοράτε πολλά στρώματα, άνετων, αντιανεμικών και αδιάβροχων ρούχων.
  • Φοράτε τα κατάλληλα υποδήματα που   προσφέρουν ζεστασιά, καθώς και άφθονη υποστήριξη στην ποδοκνημική (αστράγαλο).
  • Να γνωρίζετε και να τηρείται όλους τους κανόνες του αθλήματος στο οποίο συμμετέχετε .
  • Πάρτε ένα μάθημα, ή περισσότερα, από έμπειρο εκπαιδευτή, ιδιαίτερα σε αθλήματα όπως το σκι και το snowboard. Μαθαίνοντας πώς να πέσετε σωστά και με ασφάλεια, μειώνεται τον κίνδυνο τραυματισμού.
  • Δώστε προσοχή στις προειδοποιήσεις για επερχόμενες καταιγίδες και σοβαρή πτώση της θερμοκρασίας. Δώστε προσοχή στις προειδοποιήσεις για επερχόμενες καταιγίδες και σοβαρή πτώση της θερμοκρασίας
  • Επιδιώξτε στέγη και ιατρική φροντίδα αμέσως εάν εσείς, ή κάποιος μαζί σας, βιώνει υποθερμία, ή κρυοπαγήματα.
  • Βεβαιωθείτε ότι όλοι γνωρίζουν τις κατάλληλες διαδικασίες για να καλέσουν βοήθεια, αν συμβούν τραυματισμοί. Καλό θα είναι να έχετε μαζί σας κινητό τηλέφωνο για την περίπτωση τραυματισμού.
  • Πίνετε άφθονο νερό πριν, κατά τη διάρκεια, και μετά τα χειμερινά αθλήματα.
  • Αποφύγετε να συμμετέχετε σε αθλητικές δραστηριότητες, όταν πονάτε, ή είστε εξαντλημένοι.

Δείτε παρακάτω τις 10 πιο κοινές διαγνώσεις όσων τραυματίζονται:

  1. Διάστρεμμα  της ποδοκνημικής άρθρωσης-κάταγμα έξω απόφυσης αστραγάλου(Snowboarder’s ankle)
  2. Κάκωση ωλενίου πλάγιου συνδέσμου αντίχειρα(Skier’s Thumb).
  3. Μυϊκή θλάση – κάκωση μυός
  4. Ρήξη μηνίσκου (γόνατο).
  5. Ρήξη εσω πλαγίου συνδέσμου (γόνατο)
  6. Ρήξη προσθίου χιαστού συνδέσμου (γόνατο)
  7. Εξάρθρημα δαχτύλου
  8. Επικονδυλίτις του αγκώνος – έξω  (tennis elbow)
  9. Εξάρθρημα ώμου
  10. Κάκωση οσφύος(μέσης)

Επεξήγηση όρων

Διάστρεμμα ή στραμπούληγμα = η τραυματική ρήξη (διατομή) διαφόρων συνδέσμων της αρθρώσεως, αλλά χωρίς κάταγμα στα οστά. Προέρχεται από το ρήμα «διαστρέφω» (διά + στρέφω = διαστρεβλώνω, παραμορφώνω).
Κάκωση ή χτύπημα = γενικός όρος, δεν είναι διάγνωση

Μυϊκή θλάση = είναι ένα μικρό σχίσιμο (ρήξη) των μυϊκών ινών

  • μπορεί να πρόκειται για μια ελάχιστη βλάβη, που αφορά ποσοστό μικρότερο του 5% των μυϊκών ινών (θλάση πρώτου βαθμού)
  • ή για έναν τραυματισμό μεγαλύτερης σοβαρότητας με μερική ρήξη των μυϊκών ινών (θλάση δευτέρου βαθμού),
  • μέχρι και την πλήρη ρήξη του μυ (θλάση τρίτου βαθμού).

Τράβηγμα = παρατηρείται ήπιος τραυματισμός των μυϊκών ινών. Σημαντικό να διακοπεί άμεσα η δραστηριότητα για να αποφευχθεί η πρόκληση μιας θλάσης.

Ρήξη  = σκίσιμο τενόντων η μυών.

Επικονδυλίτης = φλεγμονή των τενόντων των μυών του αντιβραχίου, που προσφύονται  στο ύψος του αγκώνα.

Εξάρθρημα = το βγάλσιμο της κεφαλής ενός οστού από την κοιλότητα στην οποία βρίσκεται συνήθως.

Να θυμάστε πάντα ότι για όσους δεν είναι επαγγελματίες αθλητές τα χειμερινά αθλήματα είναι διασκέδαση εκτός από άθληση, γι’ αυτό δεν πρέπει να υπερεκτιμούμε τις δικές μας δυνατότητες και να υποτιμούμε τις δυνάμεις της φύσης.

Συνεργασίες με ιδιωτικά Νοσοκομεία και Ομίλους


    Απαγορεύεται η αναδημοσίευση, η αναπαραγωγή, ολική, μερική ή περιληπτική του περιεχομένου της ιστοσελίδας orthosoma.gr με οποιονδήποτε τρόπο, χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του κατόχου του βάση του Νόμου 2121/1993 και τους κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.

    © 2019 - orthosoma.gr | Κατασκευη Ιστοσελιδων Web Builders